Planowanie ślubu i wesela może okazać się nie lada wyzwaniem. Znalezienie daty, wynajęcie sali i zespołu – to tylko podstawowe kwestie. Pozostają jeszcze dekoracje, menu czy pierwszy taniec. Od czego zacząć planowanie wesela? Na co zwrócić uwagę podczas wyboru sali? Na jakie kwestie należy zwrócić szczególną uwagę?

Planowanie wesela – od czego zacząć?

Każda przyszła Para Młoda planowanie wesela powinna zacząć od ustalenia ścisłego budżetu, bądź też maksymalnej kwoty, którą chciałaby wydać. W wielu tradycyjnych regionach wciąż przyjmuje się, że to właśnie rodzice płacą za wesele według określonego podziału. Zgodnie z nim rodzice Panny Młodej zajmują się wydatkami związanymi z przyjęciem, suknią, fotografem czy zaproszenia. Natomiast rodzina Pana Młodego opłaca m.in. zespół, obrączki czy alkohol. W ostatnim czasie jednak odchodzi się od tego zwyczaju, a Para Młoda stara się sama pokryć wydatki ze ślubem i weselem. Planowanie wesela należy rozpocząć od ustalenia konkretnej daty w kościele parafialny czy też Urzędzie Stanu Cywilnego. Dopiero po określeniu konkretnego dnia i godziny można przystąpić do dalszych działań, takich jak: wybór sukni, świadków czy sali weselnej. Wybór miejsca na przyjęcie może okazać się sporym wyzwaniem. Wybierając nowoczesne i stosunkowo popularne sale, należy liczyć się z dość sporym kosztem wynajmu, a także możliwym problem ze znalezieniem daty. Dlatego też warto rozważyć kilka opcji, poprosić o prezentację na żywo, a także przedstawienie oferty lokalu. Na jakie aspekty warto zwrócić uwagę podczas poszukiwania sali weselnej?

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru sali?

Zgodnie z dawnymi zwyczajami, tradycyjne polskie wesele powinno trwać aż do rana. Jednak głównym czynnikiem związanym z dobrą zabawą jest wybór odpowiedniej sali. Poszukiwania warto rozpocząć od określenia liczby gości, które powinno stanowić główne kryterium wyboru. Pomieszczenie przeznaczone dla rodziny i przyjaciół, nie powinno być ciasne. Natomiast zbyt obszerne pomieszczenia sprawiają wrażenie pustych i zbędnych. Podczas wyboru sali warto kierować się jej podstawowym wystrojem. W całkiem góralskich restauracjach, innowacyjne dekoracje nie będą prezentowały się właściwe. Podobnie jak folklorystyczne motywy w klasycznych, białych pomieszczeniach. Kolejnym ważnym aspektem jest wielkość parkietu, co może odgrywać duże znacznie zwłaszcza w przypadku gości, którzy lubią tańczyć aż do rana. Wesele to nie tylko dobra zabawa, ale także smaczne jedzenie. W czasie trwania prezentacji warto zapytać o planowane menu w sezonie, zapytać o pochodzenie składników, a także możliwy wybór ilości potraw i przekąsek znajdujących się na stołach. Uwagę warto skierować na kwestię stołu szwedzkiego, a dokładnie jego możliwych wersji. W ostatnim czasie dużą popularnością cieszą się potrawy włoskie, japońskie, a także ukierunkowane na konkretną potrawę, np. pierogi czy pizza. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę:

  • atrakcje – możliwość wyjścia na zewnątrz do altany czy na plac zabaw z dziećmi. Wiele restauracji oferuje również grilla jako nowoczesną formę bufetu szwedzkiego,
  • wolna przestrzeń – wiele Par Młodych nie wyobraża sobie wesela bez fotobudki czy ścianki balonowej. Jest to sposób na zrobienie unikalnych zdjęć. Tego rodzaju sprzęty wymagają jednak dodatkowego miejsca,
  • parking – z pewnością jest to aspekt, o którym najmniej się myśli. Jednak zbyt mało miejsca do zaparkowania samochodów może dać się we znaki gościom weselnym.

Warto również zapytać czy dana sala weselna nie oferuje dodatkowej pomocy. Wiele menagerów restauracji zapewnia o możliwości wykonania tortu, ciast do paczek dla gości, a nawet zamówienia alkoholu.

Dekoracja sali – co warto wiedzieć?

Dekoracja sali weselnej jest bezpośrednio związana z stylem przyjęcia, jak i całego dnia. Szczególnie dla Panien Młodych stanowi ona bardzo ważny element tego ważnego dnia. Wiele sal oferuje podstawową dekorację składającą się najczęściej z róż, zielonych dodatków i świec. W ofercie prestiżowych, a co za tym idzie, cenionych restauracji jest możliwa tzw. dekoracja ponadpodstawowa. W zależności od miejsca może ona oznaczać coś innego, w takiej sytuacji warto zapytać menagera o szczegóły. Jeśli jednak dekoracja oferowana przez restaurację, nie będzie odpowiadać Państwu Młodym, warto zdecydować się na wynajęcie dekoratorki. W ostatnim czasie coraz częściej tradycyjne polskie wesele miesza się z motywami rodem ze świata bohemy. Sala w stylu boho charakteryzuje się nie tylko sporą ilością zieleni, ale także drewnianych motywów czy traw pampasowych. Nadają one pomieszczeniu ciepły, domowy klimat. Coraz większą renomą cieszą się egzotyczne motywy z barwnymi kwiatami i liśćmi monstery w roli głównej. Jest to zdecydowanie aranżacja letnia, która może okazać się bardzo kosztowną. Zimą natomiast warto postawić na delikatne dekoracje z iglastymi gałązkami i klimatycznymi świecami. Dla wielbicieli minimalizmu bardzo dobrze sprawdzi się klasyczna dekoracja, składająca się z jasnych kwiatów, zwisającego bluszczu i delikatnego oświecenia. Aby urozmaicić stoły, warto zdecydować się na wysokie świeczki, które wprowadzą niepowtarzalny klimat. Wiele Par Młodych, chcąc dodać coś od siebie, decyduje się na personalizowane dodatki, w postaci wspólnych zdjęć rozmieszczonych w różnych miejscach na sali.

DJ czy zespół na żywo?

Wynajęcie zespołu na żywo jest pragnieniem wielu Par Młodych. Jednak kwestia ta wiąże się w pewnymi problemami, zwłaszcza gdy mieszka się w niewielkiej miejscowości. Wolne terminy kapel mogą być odległe o nawet dwa lub trzy lata. Zdecydowanie się na zespół, tylko dlatego, że ma wolny termin – nie jest dobrym pomysłem. Jeśli jednak uda się załatwić kapelę, warto posłuchać ich na żywo przed podpisaniem umowy. Wiele zespołów oferuje przyszłej Parze Młodej wizytę na próbie lub przybycie na najbliższe wesele. Orkiestra jest zdecydowanie jednym z bardziej tradycyjnych rozwiązań. Coraz częściej jednak wiele osób decyduje się na DJa. Wśród najważniejszych zalet muzyki z nośnika multimedialnego wyróżnia się:

  • możliwość doboru ulubionych utworów – przed weselem Para Młoda zazwyczaj przedstawia wybrany repertuar,
  • różnorodność muzyki – muzyka z nośnika daje wiele możliwości odnośnie rodzaju muzyki, od rocka przez pop do disco polo,
  • dostosowanie do gości weselnych, zwłaszcza upodobań młodszego grona, 
  • niższe koszty zatrudnienia – zespól zazwyczaj składa się z min. 6 osób, które w przypadku wynajmu sali liczą się jako goście. Zatrudniając DJ można zaoszczędzić trochę pieniędzy,
  • kreatywne zabawy – DJ znacznie częściej poszukują mniej znane zabawy, dzięki czemu angażują znaczną liczbę gości.

W przypadku starszej części gości DJ może okazać się nie zbyt dobrym pomysłem. Warto jednak pamiętać, że również tutaj warto kierować się własnymi upodobaniami.

Zwyczaje weselne – tak czy nie?

Polskie wesele wiąże sie z licznymi zwyczajami, które już od wielu są nieodłączną częścią każdego przyjęcia. W istocie te tradycje te rozpoczynają się już przed ślubem i związane są z błogosławieństwem rodziców. Podczas błogosławienia Państwa Młodych, rodzice powinni wypowiadać konkretna formułkę. W drodze do kościoła, a także czasem po mszy ślubnej, zdarzają się bramy weselne. Głównym zadaniem jest wykupienie przejścia. Przed wejściem na sale rodzice Państwa Młodych witają ich chlebem i solą (która powinna zostać przygotowaną przez salę weselną). W niektórych regionach podczas tego zwyczaju, rodzice wypowiadają zdanie: “Witamy Was chlebem i solą, aby Wam chleba i soli w życiu nigdy nie zabrakło”. Bardzo często praktykowany jest przeniesienie Pani Młodej przez próg. Co ciekawe zwyczaj ten wywodzi sie już ze starożytnego Rzymu. Już na samym weselu wymienić można dwie tradycje:

  •  pierwszy taniec – według Par Młodych najbardziej stresujący moment całego przyjęcia. Wiele par decyduje się na naukę określonej choreografii. Jednak najwięcej emocji towarzyszy tańcom bez wcześniejszego przygotowania.
  • wspólne krojenie tortu – kiedyś zamiast tortu był kołacz. Dzisiaj zwyczaj ten polega na wspólnymi krojeniu, a następnie karmieniu siebie nawzajem.

Wiele osób uważa, że równie ważne są tzw. oczepiny, podczas których rzuca się kwiatami/welonem i krawatem/muszką. Podczas ich trwania organizuje się również zabawy angażujące gości weselnych w różnym wieku.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Po załatwieniu podstawowych kwestii, tj. menu, wystroju sali czy muzyki, warto rozważyć pozostałe elementy. W dużej mierze zależę one od osobistych preferencji Państwa Młodych. Na jakie aspekty warto również zwrócić uwagę?

Transport dla gości

Jeden z nieodłącznych elementów organizacji ślubu. Zapewnienie transportu dla gości jest tak samo mile widziane jak kilkadziesiąt lat temu. Do niedawna najpopularniejszym rozwiązaniem było wynajęcie autobus, który dowoził gości na salę weselną, a równie często po zakończonym przyjęciu odwoził do domu. Obecnie coraz zdarza się to rzadziej, chociaż nie można powiedzieć, że całkiem zanikło. Najpopularniejszą możliwością jest wynajęcie kierowcy wraz z samochodem w konkretnych godzinach – od 23/24 do rana. W przypadku niewielkiej ilości gości, odwożeniem ich do domu zajmuje się świadek, tata czy członek rodziny.

Dodatkowe atrakcje

Wielu Parom Młodych sen z powiek spędza zapewnienie dodatkowych atrakcji gościom. Kilka lat temu bardzo popularne były fajerwerki. Obecnie ze względu na zwierzęta odchodzi się od tej formy rozrywki. W jej zamian można wybrać chociażby pokaz laserowy, który jest równie widowiskowy co sztuczne ognie, a zdecydowanie bardziej bezpieczny dla środowiska. Warte rozważenia są również balony czy zimne ognie. Co więcej, dużą popularnością cieszą się fotobudki, pokazy barmańskie, a także kamery z możliwością nagrania prywatnych wiadomości dla Państwa Młodych. 

Prezent dla rodziców

Podziękowania dla rodziców są elementem, bez którego polskie wesele nie może się obyć. Wiele Par Młodych stawia na klasyczne, ale sprawdzone personalizowane koszyki prezentowe lub rośliny, m.in. popularne lasy w szkle. Warto jednak zastanowić się nad bardziej sentymentalnym podziękowaniem w postaci nagranego filmiku czy pokazu zdjęć. Jest to prezent, który zarówno rodzice jak i goście zapamiętają na długo.

Animacje dla dzieci

Jedną z ostatnich kwestii, które warto rozważyć jest wynajęcie animatorki dla dzieci. Jest to zdecydowanie bardzo dobre rozwiązanie w przypadku przyjęć z dużą ilością dzieci. Najmłodsi spędzą milo czas na wspólnej zabawie, podczas gdy rodzice będą mogli spędzić czas na dobrej zabawie.