Jednym z podstawowych zadań każdej przyszłej pary młodej podczas organizacji ślubu i wesela jest wypisanie i rozesłanie zaproszeń ślubnych. W końcu czy można wyobrazić sobie to wydarzenie bez gości? Oczywiście, że nie! Jeśli wypisywanie zaproszeń ślubnych jest jeszcze przed Tobą, to dobrze się składa.

Przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy poradnik na temat tego, jak wypisać zaproszenia ślubne. Dowiesz się z niego, kiedy i jak to zrobić. Czym jest RSVP i Save the date, a także jak odmieniać nazwiska na zaproszeniach i jak je wręczać – osobiście czy pocztą. Oto rady, które powinny rozwiać wszystkie Twoje wątpliwości.

Jak odmieniać nazwiska gości na zaproszeniach ślubnych?

Jednym z największych problemów podczas wypisywania zaproszeń ślubnych jest odmiana nazwisk. Odmieniać je czy nie odmieniać? Fakty są takie, że niemal każde nazwisko w języku polskim można śmiało odmienić i co więcej, powinno się to robić.

Odmiana żeńskich nazwisk jest stosunkowo prosta, te zakończone na literę -a można odmieniać przez przypadki. Z kolei te zakończone na inną samogłoskę niż -a lub zakończone spółgłoską są nieodmienne.

Na przykład, zamiast napisać na zaproszeniu: „Serdecznie zapraszam Barbarę Kowalska” powinno napisać się: „Serdecznie zapraszam Barbarę Kowalską”.

W przypadku męskich nazwisk sprawa jest bardziej skomplikowana. Nie jest jednak na tyle trudna, aby rezygnować z wypisania zaproszenia z odmienionym nazwiskiem.

  • Wszystkie męskie nazwiska zakończone na -a, -ski, -cki, -dzki, -ewa i -owy zawsze powinno się odmieniać.
  • Polskie nazwiska zakończone na spółgłoskę również ulegają deklinacji np. Krzysztof Kot – Krzysztofa Kota.
  • Nazwiska zakończone na -e, -i, -y odmieniaj tak, jak przymiotniki, czyli Krzysztof Drabi – Krzysztofa Drabiego.
  • Nazwiska zakończone na -a albo -o odmienia się tak, jak rzeczowniki pospolite. Dla przykładu: możemy korzystać z formy Jerzy Popiełuszko, ale mówi się też Jerzego Popiełuszki.

Odmiana zagranicznych nazwisk na zaproszeniach ślubnych

Jeśli na Twoim ślubie mają pojawić się osoby o zagranicznym nazwisku, to zasada jest następująca. W przypadku kobiet należy je odmienić, jeśli są one zakończone na -a. Przy czym nieodmienne nazwisko powinno występować z odmienionym imieniem. Przykład: Fonda, Fondy, Fondę.

Nazwiska zakończone na -owa, -ewa odmieniają się jak przymiotniki o tych samych zakończeniach. Przykład: Pugaczowa, Pugaczowej, Pugaczową. Pozostałe nazwiska obcego pochodzenia są nieodmienne.

Jeśli chodzi o nazwiska męskie, to nie odmieniają się te, które:

  • są zakończone na -u z poprzedzającą spółgłoską,
  • są francuskie i zakończone w wymowie na akcentowane -a, -o, -u, niezależnie od ich zapisu,
  • pochodzą ze wschodu i składają się z kilku członów, kończące się na -o,
  • są zakończone na -o.

Zasad dotyczących odmiany nazwisk jest tak dużo, że ciężko jest przytoczyć je wszystkie w tym wpisie. Z tego względu warto każde nazwisko oraz jego odmianę potraktować jednostkowo. W razie problemów możesz skorzystać z pomocy internetu oraz generatorów, które po wpisaniu nazwiska same je odmieniają. Dzięki temu będziesz wiedzieć jak wypisać zaproszenia ślubne w poprawny sposób.

Kolejność gości w zaproszeniu

Jeśli chodzi o kolejność wypisywania gości w zaproszeniu, to należy się trzymać zasady „kobietę puszczamy przodem”. Niezależnie od tego, czy mężczyzna, którego zapraszasz, jest z Twojej rodziny, a kobieta już nie – to kobietę należy wpisać na pierwszy miejscu.

  • Gdy zapraszasz małżeństwo, w którym kobieta i mężczyzna noszą to samo nazwisko, najpierw wypisujesz imię kobiety, później mężczyzny i na koniec nazwisko.
  • Gdy zapraszasz małżeństwo, w którym kobieta nosi inne, np. podwójne nazwisko, najpierw wypisujesz imię i nazwisko(a) kobiety, a następnie imię i nazwisko mężczyzny, np. Barbarę Kowalską-Jabłońską i Jana Jabłońskiego;
  • Gdy zapraszasz parę o dwóch różnych nazwiskach zasada, którą powinnaś się kierować, jest taka sama, jak w powyższym przykładzie. Nawet jeśli mężczyzna jest członkiem rodziny, a kobieta nie jest z Tobą spokrewniona, to ona powinna być wymieniona jako pierwsza.

Osoba towarzysząca – kiedy i jak ją zapraszać?

Użycie sformułowania „osoba towarzysząca” nie jest żadnym faux pax i nie należy się tego obawiać wypisując zaproszenia ślubne. Jest to nawet wskazane w niektórych sytuacjach np. gdy bliska Ci osoba, którą chcesz zaprosić na ślub, nie pozostaje w formalnym związku i chcesz dać jej dowolność, jeśli chodzi o wybranie partnerki czy partnera na wesele. Wpisywanie do zaproszenia osoby towarzyszącej sprawdzi się w przypadku młodych osób, które nie są w stałych związkach, ale według zasad należy je zaprosić z towarzystwem.

Lepiej będzie napisać na zaproszeniu „Jan Kowalski wraz z osobą towarzyszącą” niż wpisywać imię i nazwisko osoby, z którą obecnie jest dana osoba, ale za jakiś czas może się to zmienić. Sprawa wygląda inaczej jeśli wiesz, że zapraszana osoba jest z kimś w bardzo długim związku, ale nie jest po ślubie. Wtedy możesz pokusić się o wpisanie konkretnej osoby zamiast „ z osobą towarzyszącą”. Istnieje małe prawdopodobieństwo, że zapraszana osoba będzie chciała przyjść z kimś innym.

Od kiedy można zapraszać kogoś z osobą towarzyszącą?

Nie istnieje jedna reguła, która mówi o tym, że np. dopiero osoby, które skończyły 18 lat, mogą być zapraszane z osobą towarzyszącą. Jeśli chcesz, to możesz zaprosić swoją niepełnoletnią kuzynkę lub kuzyna razem z osobą towarzyszącą, jeśli uważasz to za odpowiednie. Nastolatkowie zazwyczaj nie bawią się na weselu razem ze swoimi rodzicami. Dlatego pozostawienie im wyboru czy chcą przyjść sami, czy z kolegą/koleżanką jest dobrym rozwiązaniem. Jeśli jednak nie chcesz, aby na Twoim weselu pojawiali się całkowicie obcy nastolatkowie, to po prostu wręcz 17-latkowi czy 16-latkowi jego własne zaproszenie, ale bez uwzględniania osoby towarzyszącej.

Jak wypisać zaproszenia ślubne – odręcznie czy drukować?

Zaproszenie ślubne wypełnione odręcznie może wskazywać na to, że para młoda włożyła więcej serca w jego przygotowanie. Wiele osób uważa, że drukowane zaproszenia nie mają w sobie tego „czegoś”. Problem może się jednak pojawić w momencie, gdy do wypisania będziesz mieć ponad 100 zaproszeń, a Twoje pismo nie wygląda najlepiej i może zepsuć wygląd całej kartki.

Drukując zaproszenia ślubne, możesz zaoszczędzić sporo czasu, który jak wiadomo jest bezcenny podczas przygotowań do ślubu i wesela. Jest także mniejsze prawdopodobieństwo pomyłki i zmarnowania zakupionych zaproszeń. Obecnie pary młode mogą wybierać spośród mnóstwa fontów, kolorów i technik wypisywania zaproszeń metodą drukowaną. Dzięki temu można je całkowicie spersonalizować i sprawić, że nawet drukowane pismo będzie wyglądać pięknie i nie zepsuje odbioru zaproszenia.

Kompromisem w tym przypadku jest wydrukowanie całej treści zaproszenia z pominięciem imion i nazwisk gości. Tę część para młoda będzie mogła wypełnić własnoręcznie. Jeśli lubisz swoje pismo i uważasz, że odręcznie napisane dane personalne gości będą wyglądać dobrze, to możesz postawić właśnie na to rozwiązanie.

Jak wypisać zaproszenia ślubne z dziećmi?

Zapraszając osoby dorosłe wraz z ich dziećmi, można zastosować kilka sposobów na wypełnienie zaproszenia. Dopuszczalne formy to:

  • Sz. P. Barbarę i Dariusza Kowalskich wraz z dziećmi.
  • Sz. P. Barbarę i Dariusza Kowalskich wraz z Katarzyną i Piotrem.
  • Sz. P. Barbarę, Dariusza, Katarzynę i Piotra Kowalskich.

W przypadku, gdy nie planujesz na swój ślub zapraszać dzieci, warto to dodatkowo zakomunikować osobom, które zapraszasz. Oprócz napisania na zaproszeniu „Serdecznie zapraszamy Sz. P. Barbarę i Dariusza Kowalskich” bez wspomnienia o ich dzieciach możesz również podczas osobistego wręczania zaproszenia wspomnieć o tym, że na weselu będą bawić się wyłącznie dorośli. Kwestia zapraszania rodziców bez dzieci jest dla wielu osób kontrowersyjna. Pamiętaj jednak, że jeśli nie chcesz, aby najmłodsi brali udział w tym wydarzeniu, to warto to zakomunikować w zrozumiały sposób.

Kiedy zacząć szukać zaproszeń ślubnych?

O szukaniu zaproszeń ślubnych warto pomyśleć już na 5-6 miesięcy przed całym wydarzeniem. To wystarczająco sporo czasu na to, aby znaleźć idealne zaproszenia, które będą pasować np. do koloru przewodniego. Nie będziesz się też musiała martwić o to, że firma, której zleciłaś to zadanie, nie zdąży, a zaproszenia będą wysyłane na ostatnią chwilę.

Zanim zdecydujesz się na usługę konkretnego podwykonawcy, sprawdź, jaki jest maksymalny czas realizacji zlecenia. W niektórych miejscach jest to kwestia 7 dniu. W momencie, gdy niektóre firmy dają sobie nawet miesiąc, na wydrukowanie i wysłanie zaproszeń do swoich klientów.

Kiedy wysłać zaproszenia ślubne?

Zgodnie z ogólnie przyjętą zasadą zaproszenia ślubne należy wysyłać na ok. 3 miesiące przed planowaną uroczystością. To wystarczająco dużo czasu na to, aby goście mogli zarezerwować sobie ten termin, przygotować prezent, kupić kreację i odłożyć trochę pieniędzy np. na dojazd czy wynajęcie opiekunki dla dzieci.

Jeśli Twój ślub i wesele przypada w miesiącach wakacyjnych, a jak wiadomo jest to wzmożony okres urlopowy, to warto wysłać zaproszenia jeszcze wcześniej. Dzięki temu istnieje duża szansa, że mniej osób odmówi przybycia np. przez zaplanowany kilka miesięcy wcześniej wyjazd.

Szczególną uwagę zwróć na osoby, które na Twój ślub mają przyjechać zza granicy. Tacy goście potrzebują nieco więcej czasu na dopięcie wszystkich spraw takich jak np. zarezerwowanie lotu i załatwienie w pracy dłuższego urlopu. Zagranicznym gościom zaproszenia możesz wysłać 6 miesięcy wcześniej.

Dobrym pomysłem będzie przygotowanie tzw. Save the date. Jest to krótka informacja o tym, że zbliża się uroczystość ślubu danych osób. Na Std nie trzeba podawać dokładnej godziny czy miejsca uroczystości, jeśli jeszcze nie masz tego zaplanowanego. Wystarczy wpisanie daty, w której ma odbyć się ślub i wesele. Pamiętaj też o tym, aby w pierwszej kolejności o ślubie zawiadomić najbliższą rodzinę. Mimo że takie osoby najprawdopodobniej będą wiedzieć o tym od początku, to miłym gestem jest poinformowanie ich o tym w oficjalny sposób i wręczenie im zaproszenia.

Jak wręczyć zaproszenia – osobiście czy pocztą?

Biorąc pod uwagę zasady savoir-vivre, zaproszenia ślubne powinno wręczać się osobiście z wcześniejszą zapowiedzią odwiedzin. Tej zasady należy się trzymać w szczególności, jeśli chodzi o najbliższą rodzinę, która mieszka w tym samym mieście co Ty.

Jeśli niektórzy członkowie Waszych rodzin mieszkają zbyt daleko np. na drugim końcu Polski lub nawet w innym kraju, to możesz poczekać do ich przyjazdu np. na święta lub jeśli nie ma innej możliwości – wysłać zaproszenia pocztą. Unikaj jednak rozsyłania SMS-ów lub wiadomości na Facebooku w celu zaproszenia na ślub.

Jak wysłać zaproszenia pocztą, aby się nie zniszczyły?

Wysyłając zaproszenia pocztą, warto upewnić się, że dotrą one do gości w dobrym stanie. Najlepiej będzie, jeśli zaproszenie włożysz do ozdobnej koperty. Ozdobną kopertę włóż z kolei do zwykłej, która jest gruba i na pewno nie zepsuje się w transporcie. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że pismo na zaproszeniach się nie rozmaże, a cała kartka nie namoknie i nie pogniecie się. Oprócz odpowiedniego zabezpieczenia koperty zwróć też uwagę na sposób przekazywania zaproszeń na pocztę.

Lepszym pomysłem niż wrzucanie zaproszeń do pierwszej lepszej skrzynki będzie pójście do placówki i nadanie ich stamtąd. Będziesz mieć wtedy 100% pewność, że zaproszenia zostaną przekazane pracownikowi poczty i nie zaginą w dziwnych okolicznościach.

Skrzynki na listy, które można spotkać w mieście np. na przystankach, są opróżniane z różną częstotliwością. Przez to wysłanie listów może się opóźnić, a nawet nie dojść do skutku przez to, że koperty gdzieś się zagubią. Jeśli nie chcesz się zastanawiać, czy goście na pewno otrzymali listy i dzwonić do każdego z osobna, to wizyta w placówce pocztowej będzie najlepszym rozwiązaniem.

Informacja o prezentach na zaproszeniach ślubnych – tak czy nie?

Coraz częściej można spotkać się z tym, że pary młode na zaproszeniach ślubnych umieszczają informację o preferowanych prezentach. Na przykład, że zamiast kwiatów woleliby wino, zdrapki czy też inne upominki. Kierując się zasadami savoir vivre, takie zdarzenie nie powinno mieć miejsca. Może to być źle odebrane głównie przez starsze grono zaproszonych osób.

Z drugiej strony prezenty na ślubie są czymś normalnym. Wręczanie ich jest naszym obyczajem, więc czemu nie miałabyś nakierować gości na to, co chcesz dostać wraz z narzeczonym? Po pierwsze oszczędzisz im kłopotów z szukaniem idealnego prezentu, a po drugie dostaniesz, to czego naprawdę w danym momencie potrzebujesz.

Większość zaproszonych osób i tak tradycyjnie przychodzi na ślub z kwiatami i kopertą. Dlatego zasugerowanie (nawet w żartobliwy sposób) na zaproszeniu ślubnym, że wolelibyście, zamiast kwiatów dostać coś innego, nie powinno być aż tak źle odebrane.

Krótki wierszyk na zaproszeniu albo obrazek w formie rebusa, którym rozwiązaniem jest to, co chcecie dostać, powinien załatwić problem dyskomfortu, który wiąże się z umieszczaniem informacji o prezentach na zaproszeniu ślubnym.

O co można poprosić gości zamiast kwiatów?

Możliwości jest w tym przypadku bardzo dużo i to, co wybierzesz, zależy tak naprawdę od Ciebie i narzeczonego. Najczęstszymi upominkami, zamiast kwiatów jest:

  • karma dla zwierząt na cele charytatywne,
  • wino,
  • słodycze,
  • zdrapki,
  • dobra kawa lub herbata,
  • książki lub płyty z muzyką,
  • maskotki i zabawki na cele charytatywne dla potrzebujących dzieci.

Decydując się na inny prezent zamiast kwiatów, pamiętaj o tym, aby nie przekraczał on średniej kwoty, którą goście musieliby wydać na bukiet. Zazwyczaj cena ta waha się w okolicach 50-70 zł. Proszenie o coś o wiele droższego byłoby nietaktem i nie należy tego robić.

Jak wypisać zaproszenia ślubne – RSVP

Bardzo często w zaproszeniach ślubnych można dostrzec osobną kartkę lub wzmiankę o RSVP. Ten tajemniczy skrót oznacza nic innego jak prośbę o potwierdzenie przybycia przez osobę, która otrzymała zaproszenie.

RSVP to skrót, który pochodzi z języka francuskiego i brzmi „„ Repondez s’il vous plaît”, co w tłumaczeniu oznacza: „Proszę odpowiedzieć”.

Potwierdzenie przybycia obecnie dokonuje się drogą telefoniczną lub mailową, przy czym pierwsze rozwiązanie jest o wiele częściej spotykane. Jest to bardzo wygodny sposób na to, aby dowiedzieć się w odpowiednim momencie, ile trzeba przygotować miejsc na sali weselnej. Z punktu widzenia pary młodej potwierdzenie przybycia jest bardzo ważne, dlatego nie należy go ignorować. Należy dostarczyć informację o swojej obecności lub nieobecności do dnia, który został podany w RSVP.

Do kiedy goście powinni potwierdzać swoje przybycie?

Termin na potwierdzenie uczestnictwa na ślubie i weselu ustal w taki sposób, aby móc bez stresu załatwić formalności z salą weselną lub hotelem. Jeśli właściciel wymaga potwierdzenia liczby gości na sali weselnej lub w hotelu np. na miesiąc przed ślubem, to taki również powinien być ostateczny termin potwierdzania obecności.

Jeśli obawiasz się, że starsi uczestnicy wesela mogą nie wiedzieć, na czym polega RSVP, to podczas rozdawania zaproszeń wspomnij o konieczności poinformowania Cię o przybyciu. Dla niektórych osób oczywistym jest np. to, że przyjdą i nie dają o tym znać. Nie każdy może znać idee RSVP i jest to całkowicie zrozumiałe.

Podsumowanie – jak wypisać zaproszenia ślubne?

Mamy nadzieję, że po tym artykule będziesz wiedzieć jak wypisać zaproszenia ślubne bez żadnej wpadki. Wydawać by się mogło, że jest to trudne zadanie, szczególnie w kwestii odmiany nazwisk czy rozdawania zaproszeń. Na szczęście zupełnie tak nie jest. Kierując się poradami i zasadami, które znajdują się w tym artykule, nie powinnaś mieć żadnych problemów z kwestią zaproszeń ślubnych.